Dette er CRM-trendene du må se opp for i 2020

4
des

av Robert Halse , 4. desember 2019

Dette er CRM-trendene du må se opp for i 2020

CRM-systemer har gått gjennom en enorm utvikling de siste årene, med stadig nye verktøy som hjelper deg med å videreutvikle kundeforhold og nå ut til nye prospekter. For ikke å gå glipp av potensielle salg er det viktig at virksomheten din henger med på utviklingen. Her gir vi deg derfor noen av CRM-trendene som vil dominere i tiden fremover.

Sosial CRM blir stadig viktigere

Der tradisjonell CRM stort sett går ut på å samle inn og behandle statiske kundedata, gir «Social CRM» virksomheten din muligheten til å kommunisere med kundene på sosiale plattformer og ta del i samtaler og diskusjoner i sanntid. Dermed kan du enkelt finne ut av hva de tenker om dere, hvilke produkter de er interessert i og hvilke tjenester de etterlyser. Å analysere kundereisen og forstå kundenes behov på denne måten gjør det enklere å skreddersy og målrette tilbud mot kunder som har vist interesse for et spesifikt produkt i sosiale medier, enten det er på Facebook, Twitter, LinkedIn eller Snapchat.

Er du aktiv på de sosiale plattformene hvor kundene dine faktisk befinner seg, får de også en ekstra kanal hvor de kan nå ut til virksomheten din. Svarer du kundene raskt på ting de lurer på og evner å fange opp og løse problemer tidlig, vil du ha et stort fortrinn overfor konkurrentene dine. Kundene føler seg nemlig ivaretatt når de blir «sett», noe som igjen øker sannsynligheten for at de vil handle hos nettopp deg. Er ikke virksomheten din aktiv i sosiale medier, er det nye året den perfekte anledningen til å starte med blanke ark.

Chatboter kan avlaste dine ansatte

I dagens digitaliserte samfunn forventer mange kunder å få svar på spørsmålene sine i løpet av sekunder, for eksempel om åpningstider eller produktene/tjenestene du tilbyr. Da kan kunstig intelligens i form av en chatbot være en reddende engel for virksomheten din. Denne tar seg av monotone arbeidsoppgaver og forenkler arbeidsdagen til de ansatte.

Bruker salgsstaben mye tid på å svare kunder på ting de lurer på, bør du derfor vurdere å implementere en chatbot i CRM-systemet. Denne kan svare på spørsmål og forespørsler i en hastighet som ikke kan matches av mennesker – døgnet rundt. På den måten frigjøres masse verdifull tid som de ansatte kan bruke på det som virkelig teller: følge opp leads og skape salg for virksomheten.

Personvern viktigere enn aldri før

Med implementeringen av GDPR har personvern aldri stått mer i fokus enn det gjør i dag. Ved å implementere effektive CRM-funksjoner som beskytter kundenes personlige data, forteller du omverdenen at personvern er viktig for virksomheten din – noe som er med på å skape tillit og mer lojale kunder.

CRM-systemet SuperOffice har for eksempel en rekke ulike funksjonaliteter som hjelper deg med å overholde GDPR-krav overfor kunder og kontaktpersoner, for eksempel ved å hente inn og holde oversikt over samtykker, og å sørge for at ingen sender ut noe uten nødvendige tillatelser. Funksjonene gjør det i tillegg også enklere for kundene å håndtere abonnementene sine og oppdatere personopplysningene sine.

Mobil CRM – et must for selgere på farten

Mobile CRM-løsninger gir virksomheten din tilgang til mer nøyaktig informasjon, legger til rette for en bedre kundeopplevelse og øker effektiviteten. For selgere er det gull verdt å ha tilgang til en CRM-app på enhetene de bruker når de er på farten, slik at de får rask og enkel tilgang til viktig kundeinformasjon – når som helst, hvor som helst.

Appen til SuperOffice (Pocket CRM) gjør det for eksempel mulig for salgsstaben å booke møter, sjekke salgsstatistikk, foreta endringer i kalenderen og oppdatere kundeinformasjon kun med noen få tastetrykk. Undersøkelser viser faktisk at mobile CRM-løsninger forbedrer produktiviteten til de ansatte med hele 15 prosent – et tydelig bevis på at dette er noe virksomheten din bør legge vekt på i tiden fremover for å øke salget.

Dette er bare noen av trendene vi forventer å se mer av i året som kommer. Har virksomheten din fremdeles ikke implementert et CRM-system, er 2020 det perfekte tidspunktet å gjøre det på. Vi har mange års erfaring med CRM-verktøy og hjelper deg mer enn gjerne med å finne den perfekte CRM-løsningen for virksomheten din. Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat, eller last ned guiden vår om kjøp av nytt CRM-system – helt gratis!