Disse CRM-trendene må du følge med på i 2019

4
des

Disse CRM-trendene må du følge med på i 2019

CRM-landskapet er i stadig endring. Maktbalansen mellom virksomhetene og kundene har endret seg, og det er kundene som nå sitter med makten. For å nå ut til stadig mer digitaliserte prospekter og kunder er det derfor viktig å være i forkant av de nye trendene innen CRM. Dette er CRM-trendene for 2019 du ikke må gå glipp av.

Chatboter blir den nye normen

Du har sikkert vært borti dem før, disse nettpratrobotene med kunstig intelligens som spretter opp på kundeservicesidene til bedrifter du ønsker å kontakte – klar til å svare deg på eventuelle spørsmål og henvendelser du måtte ha. Disse chatbotene «lærer» over tid og kan kommunisere med prospekter og kunder døgnet rundt – uten behov for interaksjon fra en menneskelig kundebehandler.

Med chatboter integrert i CRM-systemet slipper salgsansatte å bruke tid på repeterende og tidskrevende arbeidsoppgaver, og kan i stedet konsentrere seg om det som virkelig teller; å møte kunder og prospekter og generere salg for virksomheten.

Test SuperOffice CRM - Gratis!

CRM på mobile enheter vil nå nye høyder

En CRM-app for telefon og nettbrett gir deg rask og enkel tilgang til all viktig kundeinformasjon når du er på farten – uansett hvor du befinner deg. Appen til Superoffice, Pocket CRM, lar deg blant annet booke møter, sjekke salgsstatistikk, gjøre endringer i kalenderen og oppdatere eksisterende kundeinformasjon.

Mobile CRM-løsninger gir med andre ord tilgang til mer nøyaktig informasjon, legger til rette for en bedre kundeopplevelse og øker effektiviteten. En undersøkelse utført av Superoffice, viser for eksempel at mobile CRM-løsninger forbedrer produktiviteten til de ansatte med hele 15 prosent – et tydelig bevis på at dette er noe virksomheter bør legge vekt på i tiden fremover.

Talestyrt CRM for økt effektivitet

Mye har skjedd i CRM-verdenen med hensyn til kunstig intelligens, blant annet med tekst- og ansiktsgjenkjenning og chatboter. Kunstig intelligens vil spille en stadig større rolle i CRM-systemer i årene fremover, og mye tyder på at 2019 er året for talestyrte funksjonaliteter.

På samme måte som Apples Siri vil virksomheter kunne hente ut informasjon raskt og enkelt ved å bruke talekommandoer, enten det er å diktere e-poster eller notater etter en telefonsamtale med en kunde – eller ganske enkelt foreta et internettsøk ved bruk av stemmen. Bruk av talestyring i CRM-systemer vil med andre ord forenkle arbeidsoppgavene til de ansatte og frigjøre mer tid til oppfølging av leads og generere salg.

GRATIS GUIDE: Den komplette guiden til å kjøpe nytt CRM-system

Vekst av CRM-systemer med alt-i-ett

Populariteten til CRM-systemer med alt-i-ett har økt jevnt og trutt de siste årene. I tillegg til en tradisjonell CRM-del har disse systemene også egne moduler for salg, kundeservice og automatisering av markedsføringsoppgaver – i én og samme plattform. Dette bidrar til at virksomheter kan håndtere nær sagt alle forretningsfunksjoner fra ett enkelt system og lagre alle resultater i den samme databasen. Den lave prisen og en rekke ekstrafunksjonaliteter gjør CRM-systemer med alt-i-ett til et attraktivt valg for små og mellomstore virksomheter i årene som kommer.

Har virksomheten deres fremdeles ikke tatt i bruk et CRM-system, er 2019 det perfekte tidspunktet å gjøre det på. Vi har mange års erfaring med CRM-verktøy og veiledning og går gjerne gjennom behovene sammen med dere for å finne den beste løsningen.

Kontakt oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe dere!

Lurer du på noe? #ASKMORE

Vi tar gjerne en uforpliktende prat.

Ja takk, kontakt meg