Elefanten i rommet: ENDRING

24
apr

Elefanten i rommet: ENDRING

I dette innlegget har jeg delt mine tanker om min egen hverdag. Endring er ikke enkelt og det er noe vi må leve med kontinuerlig. Hva må du endre i din bedrift? Skal vi snakke om det?

Året var 2000. Vi hadde nettopp kommet over Y2K-hysteriet og Jens Stoltenberg tok over styringen i Norge. Den spanske bilprodusenten SEAT lanserte en vågal TV-reklame for den lille Golf-utfordreren Ibiza. Bilen var sportslig, knall gul og akselererte så fort at pizzaen som lå i bagasjerommet ble helt ødelagt. Kronprins Haakon og Mette Marit annonserte sin forlovelse, noe som vakte stor oppsikt; "utagerende festing" ble et etablert uttrykk.

Det er litt rart å tenke på at de som ble født dette året, er myndige i dag. Om noen få år kommer vi til å lese jobbsøknader fra kvinner og menn som er født i år 2000. De ler godt av at en omforent IT-verden aldri hadde tenkt over at årstall burde skrives med 4 tegn. De har for lengst sluttet å se på lineær TV og de følger Marius Borg Høiby på Instagram og Snapchat; Facebook er ute for lengst.

De som er født i år 2000 har vokst opp med en verden i endring. De bytter bank, forsikringsselskap, mobiloperatør, og strømleverandør rett som det er. Kanskje er det prisen som trigger dem, kanskje har den ene leverandøren en mer brukervennlig mobilapp eller en tjeneste som de liker. De forventer å kunne bytte leverandør av tjenester når det passer dem og det er ingenting som heter bindingstid. Skal du overleve som leverandør, må du levere – hele tiden!

Tjenester istedenfor systemer

SEAT overlevde ikke så lenge i det norske markedet. Selv om de var eiet av Volkswagen-konsernet fikk de aldri fotfeste i landet, i likhet med Lidl, SIBA og mange flere. I dag ser ting litt annerledes ut. SIBA gjenoppsto som NetOnNet, en billig nettbutikk med lagerhus på sentrale steder i landet. Dagligvarebutikkene utfordres av netthandel med hjem-levering og flere utenlandske aktører melder sin ankomst. SEAT relanseres i disse dager, uten forhandlere, bestilling skjer på nett og de har en ferdig løsning for bil-deling.

Hva har så skjedd i programvarebransjen på disse 18 årene? Mye? Vel, det kan diskuteres. De fleste har innsett at programvare er noe man abonnerer på, ikke noe man kjøper. Vi liker å snakke om tjenester i stedet for systemer. Apple gjorde oppgraderinger av MacOS gratis. Microsoft fulgte etter og antagelig er Windows 10 den siste versjonen av Windows du installerer. Det kommer ingen nye versjoner, bare oppdateringer av tjenestene. Google mener vi kan klare oss med en nettleser og selger Chromebooks i bøtter og spann til både offentlige, private og til undervisningssektoren.

Hva med forretningssystemene?

Hva med ERPCRMHRM, WMSGDPR, AI? Måtte du google en av dem? Det er i så fall min skyld. Programvareprodusentene har for lengst begynt å levere forretningssystemer som rene skytjenester. Du kan abonnere på de tjenestene du trenger, verken mer eller mindre. Når du skal ta tjenesten i bruk må du likevel forholde deg til det samme konsulentapparatet som i flere tiår har levert jordbaserte og etter hvert gammeldagse systemer.

I 2018 kan du altså kjøpe en ny bil på nettet uten å snakke med noen, men hvis du skal abonnere på et skybasert forretningssystem, må du vente på at en selger tar kontakt og betale masse penger for konsulenter som skal implementere løsningen? Nå er det litt mer omfattende å ta i bruk et nytt forretningssystem enn å bytte bil, men jeg tror likevel vi kommer til å se store endringer i årene som kommer.

Beslutningstakerne kommer ikke lenger til å akseptere en gammel salg- og leveransemodell når de abonnerer på en moderne tjeneste. De vil trenge faglig støtte på de områdene de ikke behersker, men de vil utfordre oss på hva de skal betale for og hvordan de skal betale. Når du kan abonnere på programvaren, hvorfor skal du ikke kunne abonnere på implementeringen? Og hva skjer etter implementeringen? Reaktiv support via mail!? Nei takk!

Fremtidens forretningssystemer

Som forhandlere av forretningssystemer må vi akseptere dette og vi må endre måten vi selger, leverer og supporterer tjenestene. Det innebærer også at vi må endre vår egen organisering og vår egen kompetanse. Fremtidens forretningssystem er et abonnement på Visma.net. Jeg tror fremtidens leveranse også er noe man abonnerer på. Visma.net er her allerede, så hva med leveransemodellen?

I dette innlegget har jeg delt mine tanker om min egen hverdag. Endring er ikke enkelt og det er noe vi må leve med kontinuerlig. Hva må du endre i din bedrift? Skal vi snakke om det? 

Lurer du på noe? #ASKMORE

Vi tar gjerne en uforpliktende prat.

Ja takk, kontakt meg