Fremtidens arbeidsplass: Hva kreves av deg som arbeidsgiver?

4
mar

av Endre Markussen , 4. mars 2020

Office 365 - Modern workplace

Fremtidens arbeidsplass: Hva kreves av deg som arbeidsgiver?

Nye krav og forventninger fra generasjon Z utfordrer arbeidsgivere til å tenke nytt om det fysiske, tekniske og psykososiale arbeidsmiljøet. Skal du kapre de klokeste hodene, må du og bedriften din tilrettelegge for grenseløs samhandling, ta ansvar for miljøet – og ikke minst åpne for fleksible ansettelsesforhold.

Generasjon Z er i ferd med å innta arbeidsmarkedet – en hel generasjon med unge mennesker som har lagret skolearbeid og jobbet i skyen siden grunnskolen. De har allerede lang erfaring med å jobbe i virtuelle team, og når de nå skal begi seg ut i arbeidslivet, forventer de å kunne fortsette på samme måte. Dersom du som arbeidsgiver skal klare å kapre de klokeste hodene, må du tilrettelegge for grenseløs samhandling og gjøre det mulig for ansatte å kommunisere og arbeide sammen – uansett hvor de befinner seg.

Den nye teknologien har også gjort de unge mer selvstendige. De er vant til å kunne jobbe hvor og når de vil, og dette er noe arbeidsgivere må ta innover seg. Ikke alle ønsker en åtte til fire-jobb, og ikke alle ønsker 100 prosent stilling – noen vil jobbe som frilansere eller ha fri to måneder i året for å stå på ski. Skal man få de dyktigste om bord, gjelder det derfor å være fleksibel og åpen for nye og utradisjonelle ansettelsesforhold.

Sikkerhet handler om å bruke systemene riktig

Tidligere har samhandling kommet med en kost i form av økt risiko. At brukere kan logge på når som helst, hvor som helst og fra en hvilken som helst enhet, kan virke skremmende, og dette har vært et hinder for mange bedrifter. Sikkerhet blir stadig mer utfordrende og hackerangrep vanligere. Dette er bedrifter nødt til å beskytte seg mot og ha gode systemer for – og de systemene finnes.

Office 365 inneholder en rekke mekanismer og verktøy som både ivaretar og øker sikkerheten og som gir nødvendig kontroll over pålogginger, enheter, e-poster og dokumenter. De aller fleste bedrifter kan i dag både øke graden av sikkerhet og grenseløs samhandling uten at kostnadsnivået eller kompleksiteten øker. Det handler bare om å ha den rette kompetansen til å sette opp og bruke systemene riktig.

Hvordan sørge for tilstrekkelig opplæring?

På 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet stod IT-opplæring på agendaen til de fleste bedrifter. De ansatte ble kurset i Excel, Word og PowerPoint, men så stagnerte det. På en måte var dette helt naturlig: Det skjedde ikke spesielt mye mer på IT-fronten fra rundt 2000 og noen år fremover, men dette har endret seg kraftig.

Norske bedrifter har den siste tiden implementert en rekke nye programmer og systemer. Problemet er bare at den teknologiske utviklingen går raskere enn opplæringen. Og når brukerne ikke henger med, får man ikke optimal effekt, uansett hvor mye penger som øses inn i teknologien. Akkurat derfor må arbeidsgivere ta intern opplæring på alvor og huske på at dersom man har ansatte som har lagret ting på fellesdisken i 20 år, så holder det ikke bare å si at ting skal gjøres annerledes. Nei, endring krever grundig opplæring og bevisstgjøring. De ansatte må forstå hvorfor de skal bruke de nye systemene – og kun da kan bedriftene hente ut hele den gevinsten som ligger i de nye løsningene.

Generasjon Z forventer miljøbevisste arbeidsgivere

Generasjon Z er mer opptatt av miljø og bærekraft enn noen andre generasjoner før dem – også på arbeidsplassen. De forventer arbeidsgivere som tar sitt ansvar på alvor og vil helst jobbe for bedrifter med en tydelig miljøprofil.

Den nye teknologien gjør det enklere for bedrifter å drive mer bærekraftig – blant annet kan Teams og virtuelle møterom bidra til å redusere antallet flyreiser og dermed også klimaavtrykket.

Samtidig skal det sies at vi har hatt slike møteløsninger i mange år uten at folk har flydd noe særlig mindre. Hvorfor er det slik? Jo, fordi det å endre menneskers arbeidsmåter og -vaner er vanskelig – eller i hvert fall tar det tid. Bedrifter må derfor ha en bevisst strategi for hvordan de skal bli mer bærekraftige og sørge for at de ansatte forstår hvorfor de skal bruke andre og nye muligheter for samhandling.

Et annet viktig aspekt knyttet til bærekraft, er hvor lenge de ansatte bruker utstyret sitt – altså telefoner og PC-er. Produksjon av slikt utstyr har et stort karbonavtrykk, i hvert fall hvis utstyret må byttes ut hvert tredje år. Arbeidsgiver bør derfor sørge for å kjøpe de riktige produktene og velge en god leverandør som kan bistå med å velge ut det beste utstyret.

Amesto Firstpoint tar sitt miljøansvar på alvor og bidrar til at kundene kan ha utstyret sitt så lenge som mulig – blant annet ved å kjøpe kvalitetsprodukter og sørge for jevnlig service. Målet til Amesto Firstpoint er ikke å selge mest mulig, men å være en kunnskapsrik samarbeidspartner som hjelper kundene med å finne utstyr og løsninger som reduserer kostnadene – og belastningene på miljøet.

GRATIS GUIDE: Dette bør du tenke på før du setter i gang med Office 365


Lurer du på hvilke fordeler du og bedriften din kan få ved å ta i bruk Office 365? Ta gjerne kontakt med en av våre kunnskapsrike rådgivere, så tar vi en hyggelig og uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe dere!

Endre Markussen

Endre Markussen

CEO Amesto Firstpoint

Lurer du på noe? #ASKMORE

Vi tar gjerne en uforpliktende prat.

Ja takk, kontakt meg