Search website:

8. Apr

Hvordan komme i gang med maskinlæring og kunstig intelligens.

Det er lettere enn du aner å komme i gang med maskinlæring og kunstig intelligens. Det vanskeligste er å bestemme seg for å begynne. Vi sitter selv med nøkkelen til å utvikle nye produkter og tjenester for å utnytte ny teknologi.  Det er ikke lenger nødvendig å vente på andre for at din virksomhet skal bli bedre. Selv om det virker uoverkommelig å komme i gang, er nå et godt tidspunkt å starte.

Verden har faktisk blitt mye smartere de siste årene. Dessuten har den teknologiske utviklingen kommet så langt, at man ikke behøver en doktorgrad for å utvikle løsninger som gjør hverdagen mer effektiv. Det beste du gjør er tenke ut hvor du mener at bedre utnyttelse av data kan gi din virksomhet verdi. Har du bare en god idé, er du i gang.

MER DATA GIR MULIGHETER

 

Ofte samles data for å skaffe oversikt. Det er fint å vite hvor lenge du har brukt din datamaskin eller hvilke varer du har anskaffet fra din leverandør. Men den store nytteverdien av data får vi når vi greier å koble data sammen. Om det finnes en fellesnevner gjennom personer, bedrifter eller eksempelvis tjenester, kan vi utlede enda bedre oversikt.

Oversikt gir også med litt dypere analyse god innsikt. Da er veien videre til å lage gode og intelligente løsninger kort. Kunstig intelligens forstår sammenhenger og gir gode råd om anbefalte handlinger. Du har kanskje oppdaget at annonser du ser på nettsteder er tilpasset det du har søkt på tidligere? Maskiner med smarte algoritmer plukker opp dine handlinger og tilpasser innholdet til deg som individ. Forbrukere forventer tilpasning, men i forretningsverdenen er det fremdeles bare de store organisasjonene som får dette til. Slik behøver det ikke å være. Forutsetningene har endret seg.

FOR MYE DATA GJØR DET LETT Å MISTE MOTET

 

Hver annen måned dobles datamengden. Det er ikke bare de vanlige systemene som lager data, men også maskinene produserer data. Veksten kommer fra sosiale medier, video og audio og fra sensorer. Det er velkjent at mobiltelefonen frembringer mye data, men også strømmåleren, bilen, den nye TV-en, kaffemaskinen, kjøleskapet eller kanskje til og med klærne skaper data.

Utfordringen er at det kan bli for mye informasjon. Det er kanskje greit å få alle kunder inn i et regneark, men det er verre å lagre all informasjon fra sosiale medier i en personlig datamaskin.

DET HAR BLITT LETTERE MED NYE LØSNINGER

 

Hadde man bare hatt mer penger, mer tid og mer kunnskap om teknologi, så hadde det kanskje vært mulig å være mer innovativ. Den gode nyheten er at det har blitt bedre, billigere og enklere å begynne.

De siste årene har teknologien utviklet seg raskt. Regnekraften dobles hvert annet år. En smarttelefon er kraftigere enn gårsdagens superdatamaskiner, og i 2029 vil en datamaskin kunne være like smart som et menneske. Prisene på datakraft går også kraftig ned. Det er ikke lenger nødvendig å kjøpe dyrt utstyr for å teste ut dine egne problemstillinger. Du kan leie det i skytjenester som er tilgjengelig for en billig penge.

Programvaren har også blitt mer tilgjengelig. Da jeg begynte min karriere innen IT, var lisenskostnadene en hindring. I dag finnes det åpne og gratis løsninger for så å si alle typer programtjenester. Betaler du en liten oppstartskostnad får du ofte tilgang til mer utviklede programmer som er lettere å bruke, og hvor du ikke må være en spesialist for å bruke dem.

Mobiltelefonens inntog har gjort at løsningene lages mer brukervennlige. Teknologi som er laget av og for teknologer har ofte en høy brukerterskel. Nytt design og tankesett omkring innovative løsninger gjør avanserte systemer mer tilgjengelig. Gode visuelle løsninger utvikles nå for at folk skal kunne ta i bruk teknologien mer effektivt.

 

"Den neste digitaliseringsbølgen visker ut skillelinjene mellom den digitale og fysiske verden."

 


NÅ KAN VI SNAKKE TIL MASKINENE


Vi kjenner Google og Siri, og vi snakker til bilen vår i økende grad. Flere rapporterings- og analysesystemer tillater at du snakker til dem. "Hei Visma: Hva var omsetningen i forrige måned i mitt distrikt?". Shopping blir digital, møter blir digitale, undervisning blir digital og virkeligheten blir digital.

DU MÅ LÆRE KRYPE FØR DU KAN LÆRE Å GÅ

 

I prinsippet trenger du tre ting: Domenekunnskap, data og teknologi. Maskinlæring og kunstig intelligens gjør at du kan utnytte din unike kunnskap om din forretning sammen med dine data bedre. Dersom du allierer deg med noen som kan litt om teknologi, kan du lære dette også. Det kan være vanskelig å knekke koden for å bli selvgående. En god rådgiver hjelper det med å se mulighetene og med å legge planer som tar deg mot dine målsettinger.

SE MULIGHETENE OG GJØR NOE MED DET

 

En original tanke kommer som regel fra inspirasjon fra andre.  Nysgjerrige og utforskende mennesker og bedrifter oppdager etter hvert mulighetene. Konsepter, data, tjenester og innovasjon har en tendens til å blomstre når man setter på søkelyset.

Greier du å legge målsetninger og strategi for data og maskinlæring basert på virksomhetens visjon og misjon er mye gjort. Da er forankringen, mandater, ressurser og målesystemer på plass. Resten er lett - eller i alle fall lettere enn før.

HAR DU IKKE BEGYNT INNOVASJON OMKRING DATA RISIKERER DU Å MISLYKKES

 

Er du blant dem som har kommet i gang eller i alle fall har tenkt å begynne - Gratulerer!

Er du blant de over 40% av virksomhetene som ikke engang har planer om å begynne med maskinlæring - Lykke til. Sannsynligheten for å overleve som virksomhet er nå kraftig redusert.

KJETIL KALAGER VP AI Lab