Sidrumpa ledere får teknologigjeld

29
jun

Sidrumpa ledere får teknologigjeld

Hver tredje arbeidstaker går 10–15 år tilbake i tid i det de tråkker over dørterskelen på jobb. Isolerer vi det til de under 30 år, sier over halvparten at de har bedre teknologiske løsninger hjemme enn de har på jobb. Tallene er hentet fra en undersøkelse vi gjennomførte via Norstat i fjor.
 

Gjelder ikke meg, sier du. Vi skal ikke ha så unge ansatte. Har så mye annet jeg må prioritere? Det er ikke min jobb å leke rundt i sosiale medier. Kanskje det, men det er ikke særlig strategisk.

Myte 1. Det gjelder ikke meg, vi skal ikke ha så unge ansatte. Helt sikker på det? Det er smart å inkludere «de unge» på listen over drømmeansatte. Vår erfaring er at nettopp disse er kloke, nytenkende og heldigitale ansatte som tilfører bedriften frisk løsningsorientering.

Myte 2: Jeg har så mye annet jeg må prioritere. Du bestemmer selvsagt over din tid, men vit at for hver time du utsetter denne diskusjonen havner du mer og mer bakpå. Teknologigjelden din øker og medarbeiderne dine synker litt og litt mer sammen for hver reiseregning de må printe, kopiere og lime på ark.  

Myte 3: Det er ikke min jobb å leke rundt i sosiale medier. Det er du i din fulle rett til å mene, vil bare nevne at Facebook faktisk kan være med å avgjøre hvem som blir president i USA. Man kan like eller ikke like Donald Trump, men målrettet bruk av sosiale medier bidro sterkt til å sikre ham plassen i Det hvite hus. Det er ikke sikkert at det Erna Solberg har mest lyst til er å være aktivt tilstede på Facebook i valgkampen heller, men hun gjør det, fordi hun vet at det er det som kreves av en partileder som vil vinne valget. Som leder tar du kloke valg og bruker tid på det som selger.  

Jeg har tidligere sagt at det ikke er avgjørende at du har en kjøleskap-app på jobben. Jeg står for det, men som leder må du være nysgjerrig. Du må orientere deg om hvilke teknologiske muligheter som finnes i privatsfæren. For om kort tid kommer det til å påvirke jobbsfæren også. En leder må ikke være en kløpper på Snapchat, Messenger, WhatsApp, Facebook, Appear.in, Slack, Vivino, Google Apps, SPOND eller Kahoot, men det kommer til å hjelpe deg strategisk som leder hvis du ikke er helt blank. Hjelp deg selv ved å slippe til de unge som naturlig har noe å bidra med på dette området. Det vil definitivt løfte anerkjennelsen av ditt lederskap og åpne for et enormt potensiale. Det handler om å utnytte de digitale flatene og være klar over potensialet som ligger i den kommersielle utnyttelsen av disse. Kanskje er det nettopp Kahoot som får ansatte raskere i produksjon, eller Facebook som sikrer deg den største kontrakten. 

Vær nysgjerrig

Det skrives og snakkes mye om teknologi og disruption om dagen, og jeg må si at jeg humrer litt av digitaliseringspanikken blant ledere. For vi må prestere på så vanvittig mange arenaer om dagen. Jeg har valgt følgende strategi.

1. Jeg skal alltid være nysgjerrig.
2. Jeg skal omgi meg av en miks av de helt unge og de svært erfarne. (Ja, begge ytterpunktene har mye å tilby meg).
3. Jeg skal ikke kunne alt selv, eller forøke å delta i alle arenaer. Spesielt ikke samtidig. Men jeg skal sørge for at de rundt meg kan sine ting, og jeg skal be dem dele det viktigste med meg for å sikre at jeg ser det fulle bildet.
4. Jeg skal være en nær leder. Målet er å ha de mest fornøyde medarbeiderne i bransjen. Det skaper som kjent den beste kundeopplevelsen også.
5. Jeg skal være en synlig leder. 

Når punkt 1, 2 og 3 fungerer kan man tillate seg å slippe taket og la de som kan det best gjøre jobben sin. De som kjenner meg vet at det kan være en utfordring, men det er viktig å bli god på nettopp dette. Det frigjør også tid, så jeg kan jobbe med punkt 4 og 5. Det kjennes godt å ha tid til å være en synlig leder. Til og med i noen (for meg) nye formater. Blogg for eksempel. Jeg får tid til å teste ut nye apper, eller snakke med flere intraprenører som kan tilføre selskapet verdifulle teknologiske løsninger eller ideer, og jeg får tid til å reflektere over hva slags selskap vi skal være i fremtiden. Hvilken kultur jeg ønsker å være en del av. Hvem vi er, hva vi skal være for hvem og derav hvor vi skal satse fremover.

I følge en undersøkelse fra MIT Sloan Management Review og Deloitte, der de hadde intervjuet 4800 ledere i 129 land, svarte nesten 80 prosent av respondentene at de helst ville jobbe for et digitalt kompetent selskap og leder. For meg er det helt nødvendig å møte denne forventningen. Ellers får jeg ikke tak i de beste hodene og da vinner vi ikke racet.

Tilbake til prioritering. Jeg har ikke råd til at mine ansatte går 10–15 år tilbake i tid når de kommer på jobb. Det har ikke du heller…

Jan Erik Kaasa
Konserndirektør
Amesto Solutions

Lurer du på noe? #ASKMORE

Vi tar gjerne en uforpliktende prat.

Ja takk, kontakt meg