Coast Center Base

Tok tilbake IT-kontrollen

Tok tilbake IT-kontrollen

Kundereferanse

Coast Center Base

Ved å erstatte Citrix-lisensen med nye Microsoft-funksjoner har CCB kunnet investere i arbeidsverktøy som er bedre tilpasset de ansattes ønsker og behov.
 

Mange norske IT-avdelinger har i flere tiår forenklet administrasjon og drift ved å tilby de ansatte såkalte tynne klienter. Dette har gitt stordriftsfordeler og kostnadsbesparelser, og ikke minst forutsetningene til å møte et stadig økende antall krav. Dette var også tilfellet for kystbedriften Coast Center Base som driver seks avanserte havneanlegg fra Ågotnes og Mongstad i sør til Kirkenes i nord, og i tillegg Las Palmas på Kanariøyene . Bedriften er en sentral støttespiller for offshorenæringen med viktige tjenester innen service og forsyning, subseamiljø med undervanns testbrønner, havneterminaltjenester, og vedlikeholdstjenester, blant annet med egen dypdokk. Spennet i tilbudet gjør også at svært mange av de 500 brukerne ikke befinner seg ved en pult, og behovet for mobile arbeidsformer var noe av det første Petter Olsen tok tak i da han startet i jobben som IT-sjef høsten 2017.

- Det var startet et arbeid for å ta tilbake kontrollen over egne IT-tjenester og samle alt under en paraply. Det var derfor naturlig å fortsette dette med å se på hvilke fordeler vi kunne hente med ny skyteknologi, sier Olsen som har lang erfaring fra både kunde- og leverandørsiden i IT-næringen.

Forenklet driften og tok tilbake IT-kontrollen

- For mye lå utenfor vår kontroll og vi måtte ha større eierskap til plattformen og dataene. Et delmål var å bedre integrere systemene og forenkle drift ved å automatisere manuelle rutiner. Utfordringen var stor og spennende.

Intensjonen var særlig å skaffe bedre kunnskap om mulighetene og begrensningene i systemene. En av de viktigste oppgavene ble å bedre forstå arbeidsprosessene. Amesto Firstpoint hadde allerede et langt kundeforhold med CCB, og fikk fornyet tillitt som nærmeste støttespiller i endrings- og fornyingsprosjektene.

- De har kompetansen vi behøver, og sammen skal vi ligge i forkant. Mitt mål er at vi gjør en så god jobb at jeg blir overflødig, slik at IT-avdelingen kan bruke tiden til å utvikle nye strategiske tjenester.

Inn med nyskapende Microsoft-teknologi

For å gi de ansatte PC-ene tilbake er distribusjon av applikasjoner med Citrix erstattet med PCer. IT-avdelingen tok i bruk mange av de nye funksjonene i Windows 10 plattformen der Intune brukes for å distribuere applikasjoner og få kontroll på mobile enheter. Passord og brukernavn er erstattet med Windows Hello for Business.

- De ansatte logger seg nå på med fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning. Autentiseringen settes etter sikkerhetsgraden. Windows 10 øker sikkerheten og gjør at vi enklere kan tilgjengeliggjøre applikasjoner, sier Petter Olsen.

Office 365 gir fleksible arbeidsformer, og PC-ene har «always on VPN» som gir mulighet til å aksessere det sentrale datasenteret. Tjenester er flyttet fra bakken til den fleksible skyplattformen Microsoft Azure, der en støttetjeneste fungerer som identifiserings- og tilgangsløsning (IAM). 

- I dag er vi mer mobile og får arbeidsverktøyene og datakraften levert dit vi behøver den. Jeg har selv lang erfaring med Windows-plattformen, og det er den mest stødige og mest gjennomførte plattformen på markedet. 
Ønsker du en gratis kartlegging av deres fremtidige programvarebehov? Les mer her

Frigjør investeringsmidler uten Citrix

Citrix er- og skal fases ut. Ikke på grunn av kvaliteten på løsningene, men fordi de ikke lenger er nødvendige for å nå CCB sine mål.

- Citrix er bra for mange IT-avdelinger, men forvirrende for brukerne. Det oppleves på mange måter som et unødvendig lag, og vi tok det bort for å tilby den mest brukervennlige plattformen. Dessuten opplever jeg at Microsoft har nyere og bedre løsninger på klientsiden, sier Olsen.

- Citrix er dyrt. Vi har nå frigjort midler som investeres i mer strategiske formål som skjerper sikkerheten og bedrer kommunikasjonen, sier Olsen og fremhever avslutningsvis høy medarbeidertilfredshet med endringene.

- Kollegene er entusiastiske for endringer og uttrykker at de verdsetter verktøy som er nyttige og forenkler arbeidsdagen.

Vil du vite mer om hvordan du kan gi dine kolleger bedre arbeidsverktøy? Kontakt oss for en uforpliktende prat.

Lurer du på noe? #ASKMORE

Vi tar gjerne en uforpliktende prat.

Ja takk, kontakt meg