Brevini

Brevini

Brevini

Forretningssystemene må håndtere kanonvekst!

"De siste årene har vi doblet omsetningen mange ganger mens vi bare har økt bemanningen med fem personer. Uten et robust ERP-system hadde vi ikke hatt sjanse til å fått til dette" Ole Jacob Røed, General Manager, Brevini Norge.

Ole Jacob Røed, General Manager, Brevini Norge

"De siste årene har vi doblet omsetningen mange ganger mens vi bare har økt bemanningen med fem personer. Uten et robust ERP-system hadde vi ikke hatt sjanse til å fått til dette"

Brevini Norge har sjudoblet omsetningen på to år. Da gjelder det å ha et ERP-system som klarer å følge med. For Brevini har IT-systemene spilt en svært viktig rolle i forhold å vokse med minst mulig risiko.

Brevini er et typisk vekstselskap. I 2006 omsatte selskapet for 25 millioner kroner i Norge. I år ligger det an til en omsetning godt over 170 millioner kroner. — Vi har jobbet mot offshore og marineindustrien i mange år. Da markedet tok av var vi i posisjon, og har gjennomgått en kraftig oppskalering, sier Røed. 

Rask vekst er en utfordring
På den ene siden vokser omsetningen. På den annen side vokser utgiftene til leverandører man bestiller fra. I tillegg er det viktig å gjøre avveininger i forhold til hvor mange nye ansatte man tør å hente inn. Konjunkturene er alltid vanskelig å spå, og det er nesten umulig å spå når en eksplosiv vekst vil flate ut. Å øke bemanningen raskt kan fort gi negative konsekvenser i en nedgang.

For Brevini har it-systemene spilt en svært viktig rolle i forhold å vokse med minst mulig risiko. — De siste årene har vi doblet omsetningen mange ganger mens vi bare har økt bemanningen med fem personer. Uten et robust erp-system hadde vi ikke hatt sjanse til å fått til dette, sier Røed. At bare én person håndterer ordreoppfølging til 60 millioner kroner i året mener Røed er en god illustrasjon på kapasiteten i systemet. Totalt er det ansatt 14 personer i selskapet.

Girer opp 
Brevini Norge selger hovedsaklig girkomponenter til kraner, og utstyr for skip og plattformer. Selskapet er opprinnelig italienske, og har et stort spekter av produkter. Logistikkdelen er blant de viktigste funksjonene i erp-systemet. — Oversiktig og god funksjonalitet for logistikk er en kritisk faktor for oss, sier Ole Jacob Røed. Selskapet har valgt erp- og crm-system fra samme selskap. Dette har redusert feilmarginen betraktelig. Tidligere hadde de to leverandører. Alle snakker om soa og å bygge opp it-systemer som et puslespill av best-ofbreed-løsninger. Dette er utvilsomt en viktig trend i markedet, men først og fremst for de største selskapene. For mindre bedrifter er det et stykke frem.

— Valget av én leverandør har gjort flyten mellom programvarene mye bedre, samtidig som funksjonene er enklere å bruke, sier Røed. Brevini har valgt en suite-løsning. Samtidig har de ansatt en it-sjef med god kompetanse på Visma. Selskapet gjør en del spesialtilpasninger selv. — Å ha kompetanse selv gjør hverdagen mye enklere. Det er en stor fordel å slippe å hente inn konsulenter hele tiden, sier Ole Jacob Røed.

Utfordringen med tilpasninger er når man skal oppgradere applikasjonen. Spørsmålet er om tilpasningene tåler oppgraderingene. — Vi tar hensyn til utviklingen vi selv har gjort ved oppgraderingen, men det er klart det er en avveiing mellom fordelene ved tilpasningene i forhold til forretningsdriften, og ulempene ved en oppgradering.

Høyde for vekst 
De fleste selskaper starter i det små. Nettopp derfor er det viktig å ta høyde for vekst, og legge opp en strategi tidlig. Brevini Norge brukte mange år på å posisjonere seg i markedet. Da etterspørselen gikk til himmels var det helt avgjørende at de var klar for veksten. — Vi hadde ikke hatt sjanse i havet uten it-systemer som var klar for boomen. Vi kunne ikke bemannet opp så fort som man kan ved å utnytte programvaren, sier Ole Jacob Røed, General Manager i Brevini Norge.

Selskapet har hatt stort utbytte av ERP-strategien i forhold til veksten. Her er deres tips for SMB-selskaper:

1. Finn riktig system i forhold til bransje og type selskap. Det finnes mange gode systemer, men langt færre som passer for ditt selskap.

2. Tenk skalerbarhet. Det første man bør gjøre er å analysere hvor man vil med selskapet, og velge system utefra det. De fleste har ambisjoner om vekst. Sørg for at systemet du velger er skalerbart for oppgang.

3. Ha kompetanse selv. Det er en stor fordel med å velge en standardisert suite. Samtidig er det en stor fordel å ha it-kompetanse på huset. Konsulentkostnadene kan fort bli høye, særlig hvis man trenger tilpasninger.

4. Færrest mulig leverandører gir mest funksjonalitet for pengene. Kostnader er viktig, spesielt i smb-markedet. Valg av én leverandør gir god kosteffektivitet. Ulempen er at man er noe mindre fleksibel, men dette veies opp av lavere kostnader. De siste årene har vi doblet omsetningen mange ganger mens vi bare har økt bemanningen med fem personer. Uten et robust ERP-system hadde vi ikke hatt sjanse til å fått til dette. Ole Jacob Røed, Brevini.

Produkter og løsninger

Beskrivelser

Lurer du på noe? #ASKMORE

Vi tar gjerne en uforpliktende prat.

Ja takk, kontakt meg