Start tidlig og still spørsmål om gevinstene ved systemene.
Frogner forteller at en av de vanligste fallgruvene er å ikke sette av nok tid og ressurser til testing av systemet.
– Etter at behov er identifisert og nye arbeidsprosesser er bestemt, flyttes grunndata fra det gamle systemet over til en test-versjon slik at testingen av nytt system er så realistisk som mulig. Men veldig ofte identifiseres forbedringer, nye behov og ønsker når systemet faktisk tas i bruk. Det vitner om at mange tar litt for lett på testingen av systemet, sier Frogner.
Han forteller at mange som går over til nytt system lurer på om den historiske dataen vil være tilgjengelig.
– Svaret på det er ja. Ofte settes det opp en egen database som enkelt sikrer tilgang til historisk data, men vi i Amesto ser at det ofte vil være lurt å sette opp gode innsiktssystemer som gir deg dataene raskere enn å måtte søke de opp. Dette gjelder spesielt om du går fra et Microsoft-produkt til et Visma-produkt. Dersom du migrerer rett fra eksempelvis Visma Business til Business NXT får du all data inn med en gang, og fortsetter å jobbe med samme data.
Han råder virksomheter som har løsninger som fases ut til å ta kontakt med en profesjonell partner tidlig, vurdere flere systemer og stille spørsmål om gevinstene ved de ulike systemene.
– Når et ERP-system fases ut er det mange som skal ha hjelp til å komme over på moderne systemer samtidig. Da kan det bli trangt i døra. Derfor er det lurt å kontakte ulike leverandører og deres partnere tidlig for å vurdere ulike løsninger opp mot hverandre.
– I denne fasen er det viktig å stille spørsmål ved gevinstene ulike systemer kan skape, og å sett dette opp mot hverandre. Dette handler om bestiller-kompetanse, og et klart råd her er å ha laget brukerscenarioer, sier Frogner.
Han forteller at Amesto bistår både små- og store selskaper med prosessen fra A til Å med gjennomtestet metodikk, sjekklister og rammeverk.
Les mer om Amesto sin migreringsmetodikk til skybaserte Business NXT.
– Vi sørger for at kundenes forretningskritiske prosesser blir ivaretatt og forbedret. Å sørge for at systemene spiller på lag med brukerne og virksomheten er det vi brenner for. Det er en forutsetning for å oppnå gevinster og skape konkurransefortrinn. Nettopp dette med at kundene skal være fornøyde innebærer at vi er profesjonelle og etterstreber å være 100 prosent ærlige, alltid. I enkelte tilfeller betyr det at vi takker nei til tilbud hvis vi mener at det er andre løsninger som er best egnet, avslutter Frogner.