Oppgraderingskrav pga. lovmessige endringer.

I forbindelse med ny MVA-lov i Norge, SAF-T (nytt standard eksport-/importformat for å eksportere hovedbok, kunde- og leverandørtransaksjoner) og nytt betalingsformat (ISO20022) kreves en oppgradering av din Visma-løsning.

Les mer om lovendringen på Visma Community.

På bakgrunn av viktigheten av denne informasjonen er den også sendt til alle kontaktpersoner hos våre kunder på mail. Vi oppfordrer mottakere til å internt samordne bestilling. Beklager merarbeidet dette evt. må medføre.

 

FAQ

Må vi oppgradere?

Ja, dersom du har Visma Global eller en eldre versjon av Visma Business er dette nødvendig. Du må også oppgradere deres øvrige Visma-produkter i produktlinjen.

Når bør oppgraderingen gjøres?

Det vil bli stor pågang. Bestill oppgradering så snart som mulig og vår prosjektkoordinator tar kontakt for avtale om tidspunkt. Våre konsulenter vil være tilgjengelig for oppdrag fra august tom. november. Ny versjon må være på plass før 31.12.2016.

Kan vi oppgradere på egen hånd eller la vår ASP-leverandør oppgradere løsningen for oss?

Visma Business:  Kunder anbefales å bestille konsulenthjelp for oppgradering av oss som kjenner løsningen best.

Visma Global: Har du en enkel versjon av Visma Global kan oppgradering gjøres selv men anbefales ikke dersom dere har spesialtilpassinger, flere klienter eller integrasjoner, og det gjøres på egen risiko. Sjekk også at dere oppfyller tekniske krav. Versjonen kan lastes ned på Visma Community fra 30. juni. (krever innlogging)

ASP-leverandør: Det er også mulig å bestille oppgradering hos noen ASP-leverandører men anbefales ikke dersom dere har spesialtilpassinger, flere klienter eller integrasjoner. Sjekk også at dere oppfyller tekniske krav.

Hvor finner jeg nye de nye versjonene?

Ny versjon av Visma Global kan lastes ned på Visma Community fra 30. juni. (krever innlogging). Bestiller du oppgradering av oss hjelper vår konsulent dere med å hente riktig versjon.

Hvordan gjøres oppgraderingen?

Oppgradering kan gjennomføres på to måter: Via fjerndrift eller på plass hos kunden (anbefales ved flere klienter, mange brukere og spesialtilpasninger).

Hva koster det å oppgradere?

Booking av konsulent til gjeldende timepris. Tidsmessig vil dette variere fra kunde til kunde. Bestill oppgradering allerede i dag, og du vil få et tilbud tilpasset din løsning før igangsetting.

Hvor lang tid tar det å legge inn nye formular i Visma Business?

Dette blir gjennomført via fjerndrift. I en standard Visma Business løsning estimeres tiden til maks 60 minutter. Dersom din løsning avviker fra standard kan det ta noe lenger tid. Din konsulent vil gi deg et estimat når de har sett på din løsning.    

Hvor lang tid tar det å oppgradere?

Dette varierer fra kunde til kunde. En enkel Visma Global uten spesialer eller integrasjoner tar ikke lang tid, estimert 2-4 timer*, men hvis flere klienter, spesialer og mange integrasjoner tar det lenger tid. Visma Business oppgradering er vanskelig å estimere, da det er veldig avhengig av kompleksiteten på løsningen. Her vil konsulenten gi deg et tidsestimat etter de vært inne å sett på deres løsning.

Husk at du må oppgradere alle Visma-produkter i produktlinjen til ny versjon. Som f.eks. integrert tilleggsprogramvare som Visma Dokumentsenter, Visma CRM, Visma Lønn, Visma TimeWeb, RAC og VUD.

*Forutsatt dedikert Visma Global /SQL server, terminalserver og en klient. 

Lurer du på noe? #ASKMORE

Vi tar gjerne en uforpliktende prat.

Ja takk, kontakt meg