Flyttet til skyen etter nesten-katastrofen

Regnskapsfører Magne Rye

Flyttet til skyen etter nesten-katastrofen.

- Jeg ble gradvis mer bekymret for hva som ville skje dersom noe gikk galt med maskinen og dataene forsvant. Det ville vært katastrofalt for meg og mine kunder.

Regnskapsfører Magne Rye

Flyttet til skyen etter nesten-katastrofen.

- Jeg ble gradvis mer bekymret for hva som ville skje dersom noe gikk galt med maskinen og dataene forsvant. Det ville vært katastrofalt for meg og mine kunder.

Visma Business i skyen

Flyttet til skyen etter nesten-katastrofen.

- Jeg har bare positive opplevelser med skyen. Alt går kjapt og det fungerer veldig greit. Jeg sparer penger sammenlignet med det å kjøpe inn maskiner og konsulentbistand. Amesto fikser alt, og oppgraderinger skjer automatisk.

Flyttet Visma opp i skyen

En enkel beslutning.

Det ble en enkel beslutning for regnskapsføreren å flytte Visma Business. Magne Rye er regnskapsfører, og forvalter- og eier av eiendommer. Enkeltmannsforetaket i Førde har i over 30 år hjulpet bedrifter og privatpersoner med alt fra regnskapsføring, økonomisk rådgivning, til årsoppgjør og skatt. For å lette arbeidet sverger han til økonomisystemet Visma Business.

- Jeg har brukt Visma som kjernesystem i mange år, og har vært godt fornøyd. Det er et solid og stabilt system som dekker alle mine behov når det kommer til regnskap, sier Rye.

Han har gransket markedet for å se om nyere tilbydere løser oppgavene bedre, men har slått seg til ro med at det er enklere å jobbe med Visma Business.

- Når jeg fører regnskap for mine kunder må jeg hele tiden veksle mellom det digitale og det manuelle. Jeg må lage mye selv, og flere oppgaver knyttet til økonomihåndteringen må manuelt håndteres. Visma Business har alle funksjoner jeg ønsker, sier han.

Slettet innholdet på server av et uhell

I mange år var Rye sin egen IT-sjef. Visma Business var installert på en server på kontoret, og maskinvaren håndterte han selv. Etter hvert ble driften så komplisert at Rye måtte ha bistand når programvaren skulle oppgraderes. Det ble veldig mye plunder og heft, og derfor måtte han leie inn IT-konsulenter. I tillegg ble behovene større i forhold til sikkerhetskopiering og beskyttelse av det verdifulle regnskapsinnholdet på serverne.

- Jeg ble gradvis mer bekymret for hva som ville skje dersom noe gikk galt med maskinen og dataene forsvant. Det ville vært katastrofalt for meg og mine kunder, sier han.

Den største oppvåkningen kom da serven skulle oppgraderes. Rye hyret inn en av landets største IT-bedrifter som satte en uerfaren konsulent på oppgaven.

"Istedenfor å oppgradere SQL-serveren, klarte konsulenten å slette nesten alt på disken. Heldigvis hadde jeg tatt back-up og fikk gjenopprettet. Det var et skrekk-scenario."

 

Gratis guide: 11 sikkerhetstips som beskytter mot hacking

Enkel og rask flytting

Hendelsen ga Rye hastverk med å finne en løsning som var sikrere og bedre.

- Etter noen samtaler ble jeg enig med Amesto Firstpoint om å flytte mitt system til deres nettsky, sier han. Prosessen tok en uke. Rye kunne jobbe uhindret underveis.

- Flyttingen av Visma Business med alle integrasjoner gikk veldig bra. Vi hadde en liten utfordring rundt noen printerdrivere, men det ble raskt løst. Det gamle ble trygt og problemfritt flyttet over til det nye. Konsulentene fikk tilgang til serveren og hentet alt over. Kostnaden var akseptabel og fakturaen var som forventet.

Siden har Rye verken angret eller sett seg tilbake. Ved at alt er i skyen kan han logge seg på uansett tid og sted.

- Jeg har bare positive opplevelser med skyen. Alt går kjapt og det fungerer veldig greit. Jeg sparer penger sammenlignet med det å kjøpe inn maskiner og konsulentbistand. Amesto fikser alt, og oppgraderinger skjer automatisk. Sikkerheten er så god som jeg kan få den. Jeg føler meg tryggere, og sover roligere om natten, avslutter han.

AMESTO FIRSTPOINT | FLYTTEDAGEN

Flytt til skyen: Det er enklere enn du kanskje tror?

Flere tusen norske bedrifter, av alle størrelser og på alle steder i landet, bruker systemer fra Visma, SuperOffice og Huldt & Lillevik til prosesser som regnskap, kundehåndtering og lønn. Mange av disse selskapene har virksomhetskritiske systemer på en server under pulten eller i kjelleren, og dette ønsker vi å gjøre noe med!

Vi har som mål å flytte så mange som mulig fra gamle servere, trygt opp i skyen. I dag er det langt enklere og mer smertefritt med en "flyttedag" enn mange tror. Ønsker du å vite mer? 

Les mer om Flyttedagen